Minggu, 01 November 2009

Alhamdulillah......I'm back!!

Assalamualaikum wbt....

SubhanaAllah, alhamdulillah..setelah beberapa hari bergelumang di katil lantaran demam selsema yang agak teruk............i'm back!! hehe

Bukankah sakit itu juga satu bentuk ujian? Ya Allah, moga sakitku ini menjadi kaffarah buat dosa-dosaku yang bertimbun, amin!

Saya teringat buku La Tahzan, saya gelarkan sebagai buku 'hikmat' terutamanya di kala dugaan Allah menimpa diri. SubhanAllah..Umi yang merupakan peminat nombor 1 radio IKIM terdengar buku ini telah diwar-warkan dalam radio suatu ketika dahulu. Apa lagi, terus umi dapatkan buku ini di kedai kitab "favourite" kami di PKNS, Shah Alam!

Umi menurunkan buku ini kepada saya, dan telah meng'highlight' kan ttopik yang penting untuk dihayati. Antaranya ialah: JANGAN BERSEDIH KERANA BERHADAPAN DENGAN PELBAGAI KESULITAN..

Di sini saya dengan rasa rendah diri ingin berkongsikan bingkisan menarik dari buku LA TAHZAN ini untuk direnungi bersam, insyaAllah.

"Sesungguhnya setiap kesulitan yang anda hadapi akan menguatkan hati, mengampunkan dosa, menghancurkan rasa ujub dan menguburkan rasa takbur. Kesulitan-kesulitan itu akan mengelakkan kelalaian, menyalakan zikir, menghiasi diri untuk berbuat baik pada setiap makhluk, peringatan untuk diri, sebuah usaha untuk menjaga hati supaya bersabar, SEBUAH PERSEDIAAN UNTUK MENGHADAP TUHAN dan melepaskan godaan untuk menggantungkan hidup pada dunia dan merasa aman dan tenang dengannya." (La Tahzan)

Jangan bersedih! Sesungguhnya kesedihan hanya akan MEMBUATMU LEMAH DALAM BERIBADAH, malas untuk berjihad, berputus harapan, mengheretmu untuk berburuk sangka, dan hanya membuatkanmu pessimis!!

Benar, perasaan sedih membuatkan kita tidak produktif dan macam-macam perasaan negatif lain akan terundang secara tidak langsung. Senyumlah di kala kesedihan dan cubalah usir rasa sedih kerana ia hanya akan menghancurkan diri. Umi selalu menasihatkan agar jangan bersedih di kala dugaan melanda kerana ia seolah-olah kita tidak redha akan ujian ini. Bukankah kita dilahirkan untuk diuji juga? Masakan kita hendak kata kita beriman tetapi jika diuji kita melatah dan berduka lara? Nauzubillah!!!!

Bersolatlah............bertasbihlah........bacalah.....bersilaturrahim......dan renungilah..

Saya teringat di kala musibah melanda satu masa dahulu. Ketika mendapat tahu berita itu, saya termenung. Di hadapan saya pada ketika itu adalah besi panjang bergantungan dan menghayun ke atas dan kebawah. Berulang-ulang kali. Pada ketika itu, tiba-tiba hati saya tenang. "Allah sedang mengajarku, ada masa aku di atas..dan ada masanya aku di bawah.." Itulah fikiran saya pada ketika itu.

SubhanAllah! Allah mentarbiyyah kita dengan apa yang berlaku di sekeliling jua.

It is just a matter of realizing and analysing or not..



Why must you fear? When you know that Allah is ALWAYS with you??


Tidak ada komentar:

Posting Komentar