Sabtu, 29 Agustus 2009

Ahlan Wasahlan Ya Ramadan

Alhamdulillah, buat kesekian kalinya kitamasih diberikan kesempatan oleh Allah SWT untuk menikmati Ramadan pada tahun ini. ini adalah nikmat yang tidak patut kita sia-siakan yang mana kita digalakkan melakukan pelbagai amal ibadat untuk mendapat keredhaan Allah. Ramadan dikatakan sebagai bulan yang pemurah kerana setiap amalan yang kita lakukan akan mendapat 7kali ganjaran pahala berbanding bulan-bulan yang lain.

sahabat sekalian, amatlah bersesuaian sekali jika dikatakan bulan Ramadan sebagai bulan untuk menguji kesabaran umat Islam. kita diwajibkan melakukan rukun Islam ketiga ini untuk membuktikan betapa kita dapat mengawal hawa nafsu. ketika berpuasa, umat Islam tidak boleh makan , minum, bercakap, melihat atau mendengar perkara-perkara mungkar ataupun melakukan apa jua perkara yang boleh membatalkan puasa. pada bulan-bulan yang lain, syaitan dan nafsu merupakan dua faktor yang boleh membuatkan kita terjebak ke dalam lembah kehinaan tetapi pada bulan Ramadan kita ditinggalkan hanya bersama nafsu. Walaupun kedengaran tidaklah seberapa namun jihad melawan hawa nafsu adalah yang paling sukar sekali.

apabila kita dapat bersabar dengan menahan lapar sehingga tibanya waktu berbuka puasa, kita telah membantu sistem penghadaman untuk berhenti bekerja seketika dan membolehkan tubuh berfungsi dengan lebih baik. Hikmahnya, masalah obesiti, diabetes, darah tinggi dan apa jua penyakit yang disebabkan oleh ketidakseimbangan gaya pemakanan dapat dikurangkan..kita juga harus melawan nafsu ketika tibanya waktu untuk bersahur. kebanyakan daripada kita mengelak unutk bangun dari tidur kerana malas dan terlalu sayangkan tidur. sebenarnya, apabila kita dapat membuang perasaan malas dan bangun untuk bersahur, kita dapat memberikan tenaga kepada tubuh badan untuk bertahan tanpa makanan sepanjang hari kita berpuasa. selain itu, waktu sahur jugaboleh kita gunakan untuk melakukan solat ataupun membaca al-Quran kerana kita disunatkan melewatkan sahur. Solat Subuh juga dapat dilakukan sebaik sahaja masuk waktu dan ini membolehkan kita melatih diri untuk menyegerakan ibadah solat.

Selain itu, konteks puasa bukan sahaja terhad kepada menahan puasa sahaja tetapi juga untuk menahan diri dan mengawal nafsu daripada melakukan perkara-perkara yang mengurangkan pahala puasa. kita perlu mengawal diri daripada mengatakan perkara yang tidak baik dan memperbanyakkan amal ibadah. di sini saya ingin sertakan satu contoh berdasarkan apa yang telah berlaku kepada saya petang tadi. ceritanya bermula apabila ibu menyuruh saya dan adik ke bazar Ramadan untuk membeli juadah berbuka puasa. Memandangkan meter minyak motor saya hampir mendekati 'empty', saya terpaksa ke stesen minyak untuk mengisi minyak terlebih dahulu, takut-takut motor mati di tengah jalan dan ibu pula kempunan kuih kegemarannya. sesam[ainya di stesen minyak tersebut, ramai orang telah menunggu giliran pelayan di pam minyak untuk mengisi minyak ke dalam tangki minyak. ketika saya tiba, tidaklah terlalu ramai orang yang menunggu. pelayan di pam tersebut adalah wanita dan kebanyakan orang yang menunggu adalah lelaki, kecuali saya dan seorang lagi wanita. apa yang saya kesali ialah saya dilayan bagai endah tak endah oleh pelayan tersebut dan biarpun saya telah menunggu lama dia tetap mendahulukan pelanggan lelaki yang datang terkemudian daripada saya.

apa yang saya cuba sampaikan ialah jika bukan kerana saya sedang berpuasa dan tetap menahan sabar sudah pasti saya akan marah-marah apabila dilayan sebegitu rupa. saya asyik mengelap peluh yang membasahi muka kerana menahan marah. dalam perjalanan pulang dari bazar Ramadan, adik saya mengatakan dia pening kepala kerana terpaksa menunggu lama di tengah panas ketika menunggu giliran di stesen minyak tersebut jadi terpaksalah saya ke kedai untuk membelikannya pelekat kepala.

Sesungguhnya, sabar di bulan Ramadan itu banyak hikmahnya. selain menjaga amal ibadah kita sendiri, kita juga dapat memastikan hubungan sesama Islam sentiasa terjaga, sama seperti apa yang telah berlaku kepada saya. segala yang baik datangnya daripada Allah dan yang buruk itu datangnya daripada kelemahan saya sendiri. Hakikatnya, semua perkara datangnya daripada Allah SWT.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar