Selasa, 11 Agustus 2009

Dugaan penyeri kehidupan

Tatkala dugaan datang menimpa, tatkala hati diruntun kecewa, kesedihan dan kemurungan menyelubungi diri..Air mata menjadi peneman yang setia di kala kesunyian. Tak terkira banyaknya butir-butir manik yang jatuh ke bumi. Kita rasakan keseorangan dan terkapai tanpa pautan. Terasa betapa nipisnya keimanan kita. Hanya dengan sedikit diri diuji, kita sudah melatah dan berputus asa.


Wahai sahabatku.
Cuba kita lihat sirah Rasulullah yang tidak pernah sepi dengan ujian dan dugaan. Bagaimana tegar dan tabahnya hati baginda bila diuji. Seorang pemimpin negara yang hidup dalam bersederhana dan dihujani dengan pelbagai tohmahan. Bagaimanana tabah dan kentalnya nabi kita yang berjuang menegakkan dan memperjuangkan syiar Islamiah di muka bumi ini. Nyawa menjadi taruhan...

Bila kita lihat zaman sekarang. Betapa ramainya manusia yang tertekan dan menyalahkan takdir yang menimpa diri mereka. Kematian orang yang tersayang kadangkala boleh menyebabkan seseorang itu hilang pertimbangan diri. Akhirnya, lihatlah betapa ramai yang menjadi penghuni di Tg. Rambutan atau wad orang sakit jiwa.
Wahai sahabat sekalian.

Marilah kita perbaharui keimanan kita dan menyemai sikap sabar dalam diri bagi memastikan kehidupan kita sentiasa mendapat rahmatnya. Ingatlah bahawa setiap musibah yang menimpa itu adalah tanda kasih Ilahi kepada hambanya.

Hidup ini adalah untuk bersyukur...bersyukur pada orang yang menyakiti kerana dialah orang yang menabahkan hati kamu..pada orang yang tidak mengendahkan kamu kerana dialah yang memupuk berdikari..pada yang menjatuhkan kamu kerana dia yang memperhebat kemampuanmu...pada yang mengujimu kerana dia yang memberi peluang mujahadahmu..pada yang menyeksa kamu kerana dia yang menguji kesabaran kamu. Bersyukur dengan segala ujianNya kerana itu tanda tarbiah dari Yang Maha Esa.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar