Selasa, 11 Agustus 2009

She Who Loves Roses Must Be Patient and Not Cry Out When She Is Pierced by Thorns- Olga Brouman

Sedang saya mencari mutiara kata mengenai sabar, saya akhirnya terpikat pada kata-kata di atas. Ia bermaksud jika seseorang wanita menyukai bunga mawar, maka dia seharusnya tidak menangis apabila jarinya tercucuk duri. Mengapa Olga Brouman menggunakan mawar untuk menyampaikam maksudnya mengenai kesabaran? Bagi saya, memanglah lumrah seorang wanita untuk menyukai bunga, terutamanya bunga mawar yang mempunyai bau yang harum dan warna-warna yang cantik. Jika kita hendak memberikan sejambak bunga kepada seseorang sekalipun, kita pasti akan memilih sesuatu warna atau kombinasi warna tertentu untuk menyampaikan maksud yang diigini.
kembali kepada maksud kata-kata di atas, apa yang saya fahami adalah apabila kita menyukai atau ingin mencapai sesuatu, kita tidak seharusnya mengalah apabila ditimpa kesusahan atau musibah. itulah harga yang perlu dibayar bagi mendapatkan apa yang kita mahukan. sifat putus asa tidak seharusnya ada dalam diri kita sebaliknya sifat sabarlah yang harus disemaisuburkan. jika kita terlalu mudah mengalah maka apa sahaja yang kita hajatkan pasti tidak akan tercapai dan sampai bila-bila pun kita tidak akan maju.
kesimpulannya, sabar itu memang perlu bagi mendorong kita mendapatkan sesuatu. jika kita sudah berusaha tetapi masih tidak membuahkan hasil, anggaplah ia sebagai ujian yang diberika Allah untuk menguji keimanan kita. yakinlah bahawa setiap perkara yang kita lakukan pasti akan mendapat balasannya sama ada baik atau buruk, sesuai dengan apa yang kita lakukan. sesungguhnya, Allah itu Maha Adil terhadap semua hambanya....

Tidak ada komentar:

Posting Komentar