Sabtu, 29 Mei 2010

Today.......

Salam to all
SubhanAllah,alhamdulillah, allahukakhbar!

A Malay lady in her 40s came in electively admitted foe a debulking surgery. Her husband by her side, never flashes a smile, with clearly worried expression. i took a quick scan on her casenote and referral letter. She is suffering fom retroperitoneal tumor; and this is her 2nd debulking surgery due to recurrence of tumor and spread of tumor to her pancreas and left kidney.

She s cheerful, lega betul tengok beliau.

After getting adequate history, done with PE and getting consent; i queried if she has anything to ask regarding the surgery. "Akak risau, kalau buat operation ni, jadi balik." Saya menjelaskan bahawa ketumbuhan ini dalam kajian hanya dapat dibedah, kita serahkan pada Allah moga sembuh. Biarpun dalam kajian perubatan; penyakit ini tiada penawarnya dan pembedahan sekadar membantu mengurangkan simptom tapi ia mudah merebak; Allah yang Menguasai segalanya. Kita berikhtiar, dan kita mesti bertawakkal kepadaNya. Allah yang menyembuhkan, bukan pakar bedahnya. Pakar bedah adalah perantara tapi hakikatnya Allah penentu segalanya :)

Setiap kali rounds dan bekerja, saya suka observe patients dalam ward. Apa kehendak dan riak pada wajah mereka. Adakah kami sudah memberikan yang terbaik untuk mereka? Part yang best ialah melihat anak-anak menjaga ibu mereka. Mencium pipi mak sambil mengusap tangan mak. MasyaAllah. Bertuahnya mereka dikurniakan anak-anak yang soleh dan solehah serta taat.

Melihat keperitan pesakit mengingatkan saya hakikat nikmat sihat. Ada yang makan sahaja terus makanan termuntah keluat. Hilang nikmat merasai makanan. Ada yang tidak boleh membuang air besar berminggu-minggu despite syrup lactulose, enema and fleet solution. Sukar. Perit. Tapi kita 'whoosh' dengan selesa. Itu nikmat jugak! :p

Fikirkanlah sama-sama nikmat yang Allah sudah kurniakan pada kita. Kadang-kadang kita alpa dan merintih serta merungut pada kesukaran. Bayangkan keperitan orang lain serta kesungguhan mereka dalam menghadapi ujian-ujian Allah. SubhanAllah.

Give your best shot and ignore negative perceptions of others (yang tidak membina) on you. Be youself, smile always and help each other. Liv to give. As much as you can!!!!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar